BAKGRUND

Sverige har under de senaste decennierna blivit ett allt mer segregerat land. Detta fastställer Delegationen mot segregation (Delmos) i sin rapport Segregation i Sverige – Årsrapport 2021 om den socioekonomiska boendesegregationens utveckling som delegationen tagit fram på uppdrag av regeringen. Rapporten visar att segregationen i Sverige ökat kraftigt sedan 1990-talet. Enligt rapporten är det höginkomsttagare och låginkomsttagare som bor mest segregerat. Anders Kessling, direktör på Delmos, understryker att stora skillnaderna mellan olika områdestyper har betydelse för människors livschanser. Dessutom betonar Kessling att sannolikheten att människor från olika socioekonomiska grupper möts har minskat drastisk under de senaste 30 åren, vilket i längden riskerar att försämra sammanhållningen i samhället.


Som lärare inom grundskolan blir jag bestört när jag läser om och bevittnar den utveckling som skett och fortsätter att ske i Sverige. En av de yttersta konsekvenserna av bostadssegregationen är givetvis i min mening de enorma skillnaderna som finns mellan landets olika skolor vad gäller trygghet, måluppfyllelse, kunskapsnivå och gymnasiebehörighet. I Malmö, där jag är verksam, finns det få skolor där barn från olika bakgrunder möts. Detta vill jag vara med och förändra.


Arbetar du som språklärare på en grundskola i Skåne? Skulle du vilja samarbeta med en språklärare på en annan skola och på så vis hjälpa dina elever att lära känna nya ungdomar som de vanliga fall inte hade mött? Anmäl dig i så fall till Skåne Möts och bli matchad med en lärare på en annan skola!


Använd formuläret för att kort beskriva din skola, vilket hjälper mig att matcha dig med en passande skola.